Σοβαρή εμπλοκή έχει δημιουργηθεί στο πρόγραμμα εκκαθάρισης των φετινών φορολογικών δηλώσεων, λόγω των αλλαγών που εισήγαγε στη διαδικασία η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών.
Η απόφαση της ηγεσίας του υπουργείου να υποβληθούν φέτος όλες οι δηλώσεις ηλεκτρονικά ακόμα και από τους ηλικιωμένους και παράλληλα να διενεργούνται αυτόματα, κατά την ηλεκτρονική υποβολή, ηλεκτρονικές διασταυρώσεις για την επαλήθευση των καθαρών φορολογητέων εισοδημάτων, των παρακρατηθέντων φόρων και των εκπιπτόμενων δαπανών που δηλώνουν πολλοί φορολογούμενοι, δημιούργησαν πρόβλημα σε περίπου 1,7 εκατομμύρια πολίτες.
Σύμφωνα με στοιχεία από το υπουργείο Οικονομικών, τουλάχιστον 200.000 φορολογούμενοι που έχουν κληθεί ή πρόκειται να κληθούν τις επόμενες μέρες στις αρμόδιες Εφορίες για έλεγχο στα δικαιολογητικά των φορολογικών τους δηλώσεων θα παραλάβουν πλέον τα εκκαθαριστικά σημειώματα από τον Οκτώβριο και μετά, καθώς οι υπάλληλοι που διενεργούν τους συγκεκριμένους ελέγχους, δεν έχουν χρόνο να προβούν άμεσα και σε χειρόγραφη εκκαθάριση ενός τόσο μεγάλου αριθμού δηλώσεων, όπως τους έχει ζητήσει το υπουργείο Οικονομικών, με σχετική πρόσφατη εγκύκλιό του.
Συνεπώς, όσοι από τους φορολογούμενους οι οποίοι έχουν ελεγχθεί ή πρόκειται να ελεγχθούν ως προς τα δικαιολογητικά των δηλώσεών τους παραλάβουν χρεωστικά εκκαθαριστικά σημειώματα θα κληθούν να πληρώσουν εφάπαξ τους επιπλέον φόρους που θα προκύψουν, ενώ όσοι από τους φορολογούμενους αυτούς δικαιούνται τα νέα επιδόματα τέκνων θα τα εισπράξουν πλέον στο τελευταίο δίμηνο του τρέχοντος έτους ή ακόμη και στους πρώτους μήνες του επόμενου έτους.
Στις εφορίες για έλεγχο των δικαιολογητικών κλήθηκαν κυρίως φορολογούμενοι οι οποίοι εμφάνισαν υψηλά ποσά παρακρατηθέντων φόρων μισθωτών υπηρεσιών και από δελτία παροχής υπηρεσιών.
Επίσης κλήθηκαν:
* Μισθωτοί που δήλωσαν εισοδήματα και από ελευθέρια επαγγέλματα είτε με δελτία παροχής υπηρεσιών είτε με απόδειξη δαπάνης του εργοδότη. Μάλιστα σ’ αυτές τις περιπτώσεις οι φορολογούμενοι έχουν κληθεί να υποβάλουν αναλυτικά και ανά πελάτη τα ποσά του παρακρατούμενου φόρου στις αμοιβές τους.
* Όσοι έχουν δηλώσει πολύ μεγάλα ποσά εκπιπτόμενων δαπανών για ιατρικές επισκέψεις και εξετάσεις, νοσήλια, τόκους στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας, ενοίκια, δίδακτρα, ασφάλιστρα ζωής κ.α. καθώς και οι επιτηδευματίες με μεγάλες επαγγελματικές δαπάνες που είχαν σαν αποτέλεσμα το καθαρό φορολογητέο εισόδημα τους να είναι αισθητά χαμηλό.
* Οι επιτηδευματίες και έμποροι για τους οποίους από τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ προκύπτουν μεγάλες επιστροφές φόρου.
Στο περίμενε
Άλλοι 500.000 μισθωτοί και συνταξιούχοι που έχουν υποβάλει από τον Ιούνιο και τον Ιούλιο τις φορολογικές τους δηλώσεις, δεν έχουν ακόμη παραλάβει εκκαθαριστικά σημειώματα, καθώς η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών έβαλε στην άκρη τις δηλώσεις τους, επειδή, μετά τις αυτόματες ηλεκτρονικές διασταυρώσεις που διενήργησε, διαπίστωσε σημαντικές αποκλίσεις ανάμεσα στα ποσά των καθαρών αποδοχών και των παρακρατηθέντων φόρων που δήλωσαν οι φορολογούμενοι και στα αντίστοιχα στοιχεία που δήλωσαν οι εργοδότες και τα ασφαλιστικά ταμεία, στις οριστικές δηλώσεις φόρου μισθωτών υπηρεσιών και τις βεβαιώσεις αποδοχών.
Το πότε θα γίνει η εκκαθάριση των δηλώσεων αυτών παραμένει άγνωστο, καθώς η ΓΓΠΣ δεν έχει ακόμη λάβει εντολή από το υπουργείο Οικονομικών για το πώς θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις συγκεκριμένες δηλώσεις.
Η παγίδα με τα τεκμήρια
Τουλάχιστον 1.000.000 άνεργοι και λοιποί «φτωχοί» φορολογούμενοι με ετήσια εισοδήματα χαμηλότερα του αφορολογήτου ορίου των 5.000 ευρώ, οι οποίοι κανονικά δεν θα έπρεπε να πληρώσουν φέτος φόρο εισοδήματος, έπεσαν στην «τσιμπίδα» των τεκμηρίων.
Τώρα είναι αναγκασμένοι να σπεύσουν στις αρμόδιες εφορίες για να υποβάλουν αιτήσεις αμφισβήτησης των τεκμηρίων. Ταυτόχρονα θα πρέπει να προσκομίσουν όποια δικαιολογητικά εκείνοι κρίνουν ότι μπορούν να τους βοηθήσουν να αποδείξουν ότι τα πραγματικά τους εισοδήματα είναι πενιχρά, ώστε να πείσουν τους Εφόρους ότι τα τεκμαρτά εισοδήματα που προσδιορίστηκαν βάσει τεκμηρίων διαβίωσης, είναι θεωρητικά.
Και στην περίπτωση των εν λόγω φορολογουμένων θα υπάρξουν μεγάλες καθυστερήσεις στην εκκαθάριση των δηλώσεών τους, με αποτέλεσμα οι προθεσμίες πληρωμής των «τεκμαρτών χαρατσιών» να έχουν εκπνεύσει και οι φόροι να καταστούν ληξιπρόθεσμοι.
Επικαιροποίηση περιουσιολογίου
Μέσα σ’ όλα αυτά, το υπουργείο Οικονομικών καλεί πάνω από 5 εκατομμύρια πολίτες να «επικαιροποιήσουν» τα στοιχεία των εκτάσεων γης που κατέχουν σε περιοχές εκτός σχεδίων πόλεων συμπληρώνοντας πλήθος νέων δεδομένων σε μια ειδική εφαρμογή για την ηλεκτρονική υποβολή του Ε9 του έτους 2013 που έχει ήδη ανοίξει στον ιστότοπο www.taxisnet.gr.
Στόχος του υπουργείου είναι να εμπλουτίσει με νέα πληροφοριακά δεδομένα το ηλεκτρονικό «περιουσιολόγιο» που έχει δημιουργήσει με βάση τα στοιχεία των εντύπων Ε9 των προηγούμενων ετών (2005-2012), ώστε να καταστεί δυνατή η επιβολή του νέου Ενιαίου Φόρου Ακινήτων από το επόμενο έτος.
Τα πρόσθετα στοιχεία που καλείται να δηλώσει ο φορολογούμενος, για κάθε εδαφική έκταση εκτός σχεδίου, είναι:
α) Ο 12ψήφιος Κωδικός Αριθμός Εθνικού Κτηματολογίου (Κ.Α.Ε.Κ.), εφόσον ένα ή περισσότερα από τα δηλωθέντα ακίνητα βρίσκονται σε περιοχές που έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της κτηματογράφησης.
β) Το εάν το ακίνητο είναι ή όχι ηλεκτροδοτούμενο.
γ) Ο «αριθμός παροχής ηλεκτρικού ρεύματος».
Επίσης, για κάθε έκταση γης εκτός σχεδίου, δηλαδή για κάθε αγροτεμάχιο, αγρό, βοσκότοπο κ.λπ. που έχει δηλωθεί στον πίνακα 2 του Ε9, κάθε φορολογούμενος καλείται να δηλώσει, σε τρεις ξεχωριστές στήλες, την επιφάνεια των κατοικιών σε τετραγωνικά μέτρα, την επιφάνεια των αποθηκών και των γεωργικών κτισμάτων και την επιφάνεια των λοιπών επαγγελματικών και ειδικών κτιρίων.
Η ηλεκτρονική υποβολή του νέου Ε9 πρέπει να γίνει μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου.
Συγκέντρωση εφοριακών
Εν τω μεταξύ συγκέντρωση διαμαρτυρίας πραγματοποιούν σήμερα το πρωί έξω από το υπουργείο Οικονομικών στην Καραγιώργη Σερβίας, οι εφοριακοί υπάλληλοι διαμαρτυρόμενοι για τις απολύσεις 400 καθαριστριών από το υπουργείο.
Όπως αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους «παρά τις συνεχείς διαβεβαιώσεις και δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας ότι «κανένας δεν περισσεύει στο Υπουργείο Οικονομικών και ότι η δουλειά όλων είναι απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία των φορολογικών υπηρεσιών» οι πρώτες απολύσεις ανακοινώθηκαν.
Η απόφαση περί συμμετοχής και του Υπουργείου Οικονομικών στις απολύσεις του Σεπτεμβρίου με 400 άτομα (που αφορά όπως συζητείται τις 4ώρης απασχόλησης αορίστου χρόνου καθαρίστριες) και οι πληροφορίες για επιπλέον απολύσεις σε επόμενο στάδιο, δεν μας επιτρέπει εφησυχασμό!
Η επιλογή των συναδέλφων που θα απολυθούν πρώτοι, σχετίζεται και με τη διεκδίκηση συγκεκριμένων αντικειμένων από ιδιώτες. Η καθαριότητα των υπηρεσιών μας, θα ανατεθεί σε ιδιωτικά συνεργεία, με πολύ μεγαλύτερο κόστος για το Δημόσιο και με απάνθρωπες συνθήκες εργασίας για τους εκεί εργαζόμενους, αδιαφορώντας ακόμα και για ζητήματα ασφάλειας, φορολογικού απορρήτου κ.λπ.
Είναι προφανές, ότι η ίδια διαδικασία, θα ακολουθηθεί και για άλλα αντικείμενα των υπηρεσιών μας που σχεδιάζεται να εκχωρηθούν σε ιδιώτες. Με την ίδια δηλαδή διαδικασία θα «εξασφαλιστούν» και οι τουλάχιστον 2.000 επιπλέον προς απόλυση συνάδελφοι».